نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

جنس آگاو (Agave) يا «برگ خنجري» متعلق به خانواده ي Agavaceae مي باشد. اين گياهان گروه نسبتاً بزرگي با حدود 300 گونه را تشکيل مي دهند که غالباً گياهان گلخانه اي و آپارتماني هستند. آنها نسبت به خشکي مقاوم هستند. داراي برگ هاي گراس مانند ليکن کلفت و گوشتي هستند که غالباً به طور فشرده اي در پايين تجمع مي کنند و گاه داراي بريدگي هاي سطحي و يا خار مانند در حاشيه مي باشند. گياهان عمر بسيار طولاني دارند که به 50 سال يا بيشتر مي رسد. هنگام بلوغ، ساقه ي گلزائي از وسط گياه رشد مي کند. اين اندام شبيه سنبله است و گل هاي فراوان نسبتاً ريز لوله اي و زنگوله مانند توليد مي کند.
اين گياهان را مي توان درون ساختمان و يا آپارتمان نگهداري نمود به شرط آن که نور کامل به آنها برسد يکي از گونه هاي متداول Agave americana است که برگ هاي نوک تيز سبز متمايل به قهوه اي دارد و حاشيه آنها ممکن است به رنگ روشن بوده و به صورت نواري روشن ظاهر مي شود. اين گياهان را در تابستان مي توان در حياط خانه قرار داد و يا در باغچه کاشت. در زمستان آنها را در جاي خنک قرار دهيد. به شرطي که دما از 5 درجه سانتي گراد کمتر نشود. آنها علاوه بر نور کافي آب فراواني نيز نياز دارند. آنها از نظر خاک حساسيت چنداني نداشته حتي خاک باغچه براي رشد آنها مناسب است. بهتر است هر سال يک مرتبه گلدان و خاک آنها تعويض شود. بسياري از گونه ها در اطراف گياه جوانه ايجاد مي نمايند.
بهترين راه تکثير از طريق اين جوانه هاست که بايستي با دقت از نزديک گياه مادر جدا شده و در گلدان هاي جداگانه کاشته شوند. بهتر است جوانه ها قبل از انتقال به گلدان مدتي (چند روز) در فضاي آزاد قرار داده شوند. آگاو را نيز مي توان از طريق بذر تکثير نمود. بذرها معمولاً در بهار کاشته مي شوند. برخي از حشرات ممکن است به برگ ها و ريشه ها حمله نموده و به آنها آسيب برسانند. ليکن آگاو معمولاً عاري از بيماري هاي گياهي است.
منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول